Hållbarhet på Nordiska Galleriet
På Nordiska Galleriet säljer vi främst designklassiker som har utvecklats för att hålla en livstid – och förhoppningsvis sedan föras vidare till en ny generation. Vi arbetar med motsatsen till slitage och därför är kvalitet och hållbarhet naturliga ledord för oss och vår verksamhet.
Uppmuntra till hållbar inredning
Som återförsäljare av inredning och designmöbler vill vi vägleda våra kunder till kloka köp som uppmuntrar till en bättre värld. Design- och inredningsbranschen står inför stora miljömässiga utmaningar och vi på Nordiska Galleriet har ett ansvar att bidra till att minska påverkan från vår bransch genom att ställa upp hållbarhetsmål influerade av FNs Globala mål för 2030.
Högre krav för människor och miljö
Möbler och inredningsföremål skapar sammanhang men är också skapade ur många kontexter. Flera av dessa sammanhang inbegriper kravställningar på leverantörer, fabriker och transportörer att ta ansvar för människor och miljö. På Nordiska Galleriet fokuserar vi på europeiska producenter med nära tillverkning och du som kund ska alltid kunna se i vilket land en vara är producerad.
Design av högsta kvalitet
Vi i vår tur ställer också krav på de varumärken vi väljer ut att företräda och sälja till våra kunder. Vår kärna kommer alltid att vara att vi är en destination för premium design – en plats för att möta, uppleva och upptäcka samtida och klassisk design av högsta kvalitet. Därför är vi noga med att erbjuda riktigt bra och genomtänkt design. En omsorgsfullt framtagen möbel eller inredningsprodukt håller över tid och kan med rätt hantering få ett förlängt liv och ärvas av kommande generationer eller leva vidare på en andrahandsmarknad.
En miljövänlig resursförbrukning
Som företag med många medarbetare har vi även interna miljöpolicys. Några av de strategier vi implementerat är att vi väljer att ta tåg framför flyg och i så stor utsträckning som möjligt går våra fordon på förnyelsebar energi.
Smartare resursförbrukning gäller även för våra val av lokaler och lager, som flera av dem är självförsörjande på energi. Vi anstränger oss för att optimera våra emballage så att vi skickar så lite luft som möjligt i våra paket, samt redovisa produktionsland för varje artikel så att våra kunder kan göra medvetna miljöval. Med ödmjuka steg i rätt riktning tror vi att vi kan förbättra både konsumtion och produktion, liksom våra egna avtryck.