1001 Hans Pendant Ø38
Vaarnii
Intervjuer
2024-12-04
Designern Fredrik Paulsen har en långvarig kärlek till furu. Det som en gång började som en praktisk lösning, där Paulsen som ung formgivare vände sig till lättillgängliga material, har utvecklats till en djup uppskattning.
I dag har Paulsens eftertraktade möbler och strukturer i psykedelisk furu blivit definierande verk inom en designgenre som lyfter fram anspråkslösa material. Paulsen är också en hängiven skapare av stolar, vilket gjorde honom till ett naturligt val för att formge Vaarniis 001 Dining Chair.
Jag ville skapa något som man inte behövde vara försiktig eller rädd för att använda, något man kan interagera med utan att oroa sig för att det ska gå sönder eller välta.
– Jag har en hatkärlek till designprocessen eftersom jag älskar design, men jag hatar också design. Design är så intressant, men kan också vara otroligt kitschigt. Mitt sätt att hantera det är att ta ett lite ”anti”-förhållningssätt. Jag använder medvetet icke-pretentiösa material som är tillgängliga för alla – byggmaterial och saker från järnhandeln.
Så när du väljer dina material driver du en slags motreaktion mot kommersiella normer?
– Ja. Jag gillar att arbeta som en musiker som inte är beroende av ett stort skivbolag eller ett kontrakt; fri från begränsningar och fri att skapa vad som helst.
Det är en bra analogi!
– Jag är lika intresserad av mode som av möbler, musik och film – allt är en del av en samtida kultur för mig. Det har aldrig handlat om avancerade tricks; min design måste vara enkel att tillverka. När jag började, nyutexaminerad, gick jag till byggvaruhus och köpte material. Jag var för otålig för att göra en ritning, ta in offerter, betala för att få något tillverkat och kanske inte ens bli nöjd med resultatet. Istället blev det snabbt, otvunget och enkelt – bara att skruva ihop saker. När jag hittade det sättet att arbeta började jag också uppskatta de enkla materialen.
Vad tänkte du när Vaarnii berättade att hela kollektionen skulle göras i furu?
– Jag blev så glad eftersom jag älskar furu. Att ett företag skulle göra det och dessutom be mig att vara en del av teamet… Jag blev jätteglad. Och det var spännande att se vad de andra designerna skulle göra också. Jag älskade idén från första stund.
Jag har alltid gillat furu just för att människor uppfattar det som fult och simpelt
Furu har varit väldigt dominerande i ditt arbete. Hur började din relation till materialet?
– Jag har alltid gillat furu just för att människor uppfattar det som fult och simpelt– det fascinerade mig. Jag började arbeta med furu för att det var lättillgängligt och för att jag ville ta en annan väg, men sedan började jag titta närmare på det. Jag såg mönstren och imperfektionerna – kvistarna – och upptäckte hur vackra de är. Det är inte bara kvistarna som är vackra, utan också mönstren runt dem. Ådringen är nästan psykedelisk, lite som moaré – ett flimrande, rörligt mönster. Om man ritar trä i en serieteckning lägger man till kvistar för att tydliggöra materialet, så furu är också en arketyp.
Så furu är en symbol för trä?
– Ja, det är det mest “träliknande” träet.
Kommer du fortsätta att addera färg på furu?
– Ja, alltid. Jag lämnar aldrig något bakom mig; för mig blir det aldrig färdigt. Jag älskar det.
Det är en massiv best – robust, direkt, brutal och stabil
Det är också härligt att höra att du aldrig kommer sluta designa stolar. Det betyder att du alltid designar stolen för nuet, inte den enda perfekta stolen. Berätta om Vaarnii Dining Chair.
– Det är en massiv best – robust, direkt, brutal och stabil. Jag ville skapa något som man inte behövde vara försiktig eller rädd för att använda, något man kan interagera med utan att oroa sig för att det ska gå sönder eller välta. Jag ville göra något som är, på något sätt, en förlängning av huset – som en del av arkitekturen. Det är ett objekt som är närvarande – verkligen närvarande. Jag fascineras alltid av infrastruktur, offentliga bänkar som skruvas fast i marken, objekt som är där för att tjäna sitt syfte. Den här stolen har lite av den känslan.
Hur var det att designa för produktion? Jag vet att det inte är något du ofta gör.
– Det är ovanligt för mig. Men variationen av maskiner och verktyg jag hade tillgång till var verkligen intressant. Det var särskilt spännande att få möjlighet att skulptera former – sitsen på stolen är fräst ur ett massivt stycke. Jag böjer eller tvingar normalt sett inte material, så det var intressant att arbeta med den här processen och verkligen använda den på ett funktionellt sätt. Jag arbetar sällan med varumärken, men från första samtalet var jag imponerad av Vaarnii och deras vision.
Tror du att de tydliga ramarna kring Vaarnii-kollektionen har varit till nytta för dig som designer?
– Jag är ett stort fan av att ”gräva där man står”. Vad kan jag använda som redan finns här? Design blir så mycket bättre när man sätter upp ramar att arbeta inom.
Det är inte bara kvistarna som är vackra, utan också mönstren runt dem – ådringen är nästan psykedelisk
Vilka var ramarna du fick för designen?
– Jag blev ombedd att designa en matstol som är bekväm för längre sittningar. Jag hade blandade känslor eftersom jag älskar att designa stolar – det är min grej – men komfort är vanligtvis inte min första prioritet. Komfort och ergonomi är alltid viktiga, men de är inte drivkraften bakom min design. Jag måste erkänna att jag hade lite fjärilar i magen i början.
Med vetskapen om att stolen skulle massproduceras – påverkade det dig? Om du hade misslyckats skulle du inte göra tio personer obekväma, utan tusentals.
– Det fina här i min studio är att jag kan göra en stol och sedan utvärdera den. Om jag inte är nöjd eller vill ändra något kan jag göra det. Men med en produkt som Vaarnii Dining Chair, när beslutet om produktion är fattat, då är det slutgiltigt. Jag lade mycket tid på att tänka abstrakt kring uppdraget och smälta det innan jag började designa på riktigt. Jag arbetar långsamt, eller snarare med ett långt perspektiv – jag stressar aldrig, och det är väldigt viktigt för min process.
Tycker du att du har lyckats?
– Jag hoppas det. Jag ser fram emot att se hur människor interagerar med stolen och hur de använder den. Jag hoppas att de kommer att uppskatta den lika mycket som jag gör.
Fredrik Paulsen bor och arbetar i Stockholm. Han arbetar för närvarande med flera storskaliga offentliga installationer, designobjekt och interiörer.
Charlie Hedin, grundare av Tekla, berättar om viljan att skapa en kombination av tankeväckande produkter och kvalitéer som tjänar ett genuint syfte för världen. Produkter där form följer funktion för att kunna erbjuda tidlösa, praktiska och ansvarsfulla textilier. Tekla grundades år 2017 med en vision om att utforma de bästa hemtextilierna som kan påverka atmosfären och förändra känslan i din hemmiljö.
2023-03-01
Det var ingen slump att Nani Marquina vigde sin karriär till design. Redan som tioåring upptäckte hon det intresse som skulle få henne att bygga ett av våra främsta och mest kreativa mattvarumärken.
2022-06-16
Designern Fredrik Paulsen har en långvarig kärlek till furu. Det som en gång började som en praktisk lösning, där Paulsen som ung formgivare vände sig till lättillgängliga material, har utvecklats till en djup uppskattning.
2024-12-04
Inredning är en del av vår kultur. Det menar Petrus Palmér, grundare av möbelvarumärket Hem. För Nordiska Galleriet berättar han om vikten av att tänka nytt - och skapa möbler som verkligen berör.
2024-03-19