Inspiration


2025-04-01
En kurerad upplevelse
Den hypade pop-up restaurangen We Are Ona sätter upplevelsen i centrum. Bakom satsningen står italienska Luca Pronzato, med en bakgrund på NoMa i Köpenhamn.
”Jag startade We Are Ona för att jag ville fokusera på upplevelsen,” säger Luca Pronzato, grundaren av pop-up restaurangen som tagit design- och modevärlden med storm.
När We Are Ona slog upp portarna under modeveckan i Paris i Mars var det med en inredning orkestrerad av multitalangen Willo Perron, och en meny komponerad av Imogen Kwok. Borden bar vita linnedukar och putsat silver och servitörerna var klädda av den italienska designstudion Older. Willo Perrons stora speglar för Nordiska Galleriets kollektion NO GA Projects ramade in hela upplevelsen.

”Idag är upplevelsen den ultimata lyxen, inte minst den som är tillfällig. De som vill besöka en pop-up restaurang måste ta tillfället i akt, det är en tillfällig chans,” förklarar Luca. Han startade We are Ona efter många år som sommelier på NoMa i Köpenhamn, en plats där upplevelsen också stod i centrum. Idag har de ett 30-tal anställda och en del av verksamheten fokuserar på skräddarsydda events för främst modemärken, och den andra på omskrivna och ganska spektakulära event i samband med design- eller modeveckor.
Pop-up eventet i Paris satte även tonen för den nya atelier-mössan MATTER & SHAPE, som låg intill, med ett 60-tal utställare som Frama, Flos, Byredo och NM3, tillsammans med CC Tapis, som visade nya mattor designade av India Mahdavi. Nordiska Galleriet var där och presenterade NO GA Projects, och samarbetet med Willo Perron.

"För varje event skapar vi en ny värld där alla sinnen är lika viktiga,” förklarar Luca. ”För vår pop-up under MATTER & SHAPE ville vi lyfta 100-årsjubileet av Modern Decorative and Industrial Arts, som gick av stapeln 1925 och var tongivande för Art deco.”
Både We Are Ona och atelier-mässan MATTER & SHAPE slår an på det många efterfrågar just nu; det lite mindre formatet, som lägger fokus på det unika, är väl genomtänkt och sätter upplevelsen i fokus.
”Varje pop-up är ett enormt projekt och kräver mycket energi att genomföra,” säger Luca. “Vi skapar en fullt fungerande restaurang där gästerna äter mellan sju och tio rätter. Det är en stor produktion att få allt på plats – och så fort det är klart, är det dags för show. Och sen är över, på bara några dagar.”
Inredningen i fokus: We Are Ona i samarbete med Willo Perron pågick under modeveckan i Paris 4-7/3. Speglar Porthole Mirrors av Willo Perron för NO GA Projects, pendel från Flos, glas och bestick av Ann Demeulemeester, serveringsvagnar av USM.
Liknande artiklar


En kurerad upplevelse
Den hypade pop-up restaurangen We Are Ona sätter upplevelsen i centrum. Bakom satsningen står italienska Luca Pronzato, med en bakgrund på NoMa i Köpenhamn.
2025-04-01


Edit 02 – en hyllning till kreativitet
Nu lanserar vi ett nytt nummer av Edit – ett inspirerande magasin om design, inredning och arkitektur. Läs mer om det nya numret här.
2025-04-23


Nordiska Galleriet i Milano – lanserar möbelkollektionen NO GA Projects
Under årets Milan Design Week presenterar Nordiska Galleriet (NO GA) sin nya möbelkollektion NO GA Projects. Installationen är skapad av den italienska designstudion NM3, och visar verk av tre visionära formgivare och designstudios: Paul T. Frankl, Willo Perron och NM3.
2025-04-09


Milan Design Week – 17 favoriter
En ikonisk stol i skräddad nytolkning av modeskaparen Jil Sander, och en lekfull lampserie i Memphis-anda. Vi listar 17 lanseringar från Milan Design Week.
2025-04-15
Få 10% rabatt vid din första beställning
Följ oss på Instagram och prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av exklusiva erbjudanden, inspiration och produktlanseringar, samt för att få 10% rabatt på ditt första köp.

