Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Intervjuer

Editorial Splash 1 - Att sätta ihop det som hör samman

2023-02-02

Möt visionären Patrizia Moroso

Hon är den visionära kraften bakom ett av Italiens mest framstående möbelvarumärken i premium-segmentet, och erkänd för sin förmåga att såväl fostra designtalang som att samarbeta med de främsta produktformgivarna. För Nordiska Galleriet berättar Patrizia Moroso om vad som gör en bra design exceptionell och det nya samarbetet med den svenska designstudion Front.

Editorial Splash 1 - Att sätta ihop det som hör samman

När jag växte upp trodde jag mig ha en framtid inom konstområdet, kanske som curator. Men i slutändan har jag istället försökt föra in avantgardets anda och designens kraft som kunskapsverktyg till företaget.


Så berättar den konstnärliga ledaren Patrizia Moroso, när vi hörs inför Stockholm Furniture Fair dit Moroso i år återvänt efter en tretton år lång frånvaro. I år var de också aktuella som medskapare till mässans gästutställning “Design by Nature” av Front. Men mer om detta senare, först ska vi veckla ut berättelsen om hur Moroso blev ett av Italiens främsta lyxvarumärken inom stoppade möbler.

Moroso startades av hantverkaren Agostino och hans fru Diana Moroso 1952 och till en början bestod verksamheten till största del i en småskalig produktion av enkla trämöbler. 70 år senare är företaget ett globalt och innovativt designvarumärke med stora internationella framgångar och otaliga priser bakom sig. Moroso tillverkar soffor och möbler i ett premium-segment och har samarbetat med välkända designers som Ron Arad, Carlo Colombo, Marc Newson, Toshiyuki Kita och Patricia Urquiola.

Framgångssagan har en person i synnerhet att tacka för det, och den personen är Patrizia.

Editorial Splash 2 - Att sätta ihop det som hör samman

Vid tjugosex års ålder kallades hon hem från sina konststudier för att jobba med föräldrarnas företag som stod inför ett vägval. Europa hade drabbats av en stor oljekris som hade omfattande konsekvenser för ekonomin. Inredningsbranschen genomgick stålbad och varumärket Moroso behövde tänka nytt för att kunna gå vidare. Patrizia skulle leda transformationen med att bygga upp det nya DNA:t, skapa en tydligare ramberättelse, och framförallt att se över sortimentsplaneringen för att utveckla en mer intresseväckande designkatalog.

Att se likheter mellan energikrisen 1979 och dagens läge är inte svårt att göra, men är det verkligen sant att kriser föder innovation?

– Vår samtid prövar oss sannerligen med svåra utmaningar; parallellt med att klimatförändringarna dagligen påminner oss om vårt ansvar gentemot kommande generationer, så har vi flyttats tillbaka till en krigstid på ett helt irrationellt sätt. Krig är ett av människan skapat – och i bästa fall manligt – komplett korkat fenomen. Civilisationen uppstår ju ur vår förmåga att vara tillsammans med andra, att acceptera mångfald och att kultivera inklusivitet. Ur den här synvinkeln är kreativitet ett utmärkt motgift till ilskan!

Patrizia var inte gammal vid tiden för förändringsarbetet, men det visade sig att hon besatt en särskild förmåga att kurera ihop ett sortiment, något hon hade lärt sig under konststudierna. 1986 kunde det nya Moroso presenteras för offentligheten.

Editorial Splash 3 - Att sätta ihop det som hör samman

Moroso har idag en imponerande designkatalog, som vilar på ett stolt hantverkskunnande:

– Varje person som är involverad i produktionen här på Moroso är en utmärkt hantverkare. Varje morgon står ett objekt på arbetsbordet som visar på företagets kompetens. Våra hantverkare gör verkligen allt. Det är inte som på andra företag, där arbetsuppgifterna är uppdelade: medan en gör ett “klick”, gör en annan ett “klack”; det är inte vårt tillvägagångssätt. Alla arbetar på samma produkt, från början till slut, och de är alla väldigt stolta över processen eftersom det leder till att lösa svåra utmaningar med riktigt bra hantverk. Samtidigt har vi stor öppenhet vad gäller förändringar, både vad gäller produktion och teknik.

Vad som kännetecknar Morosos varumärke är föreningen av hantverkskunnande med industriell produktionsprocess, inramat av en samtida estetisk vision.

– Det innebär att vi, tillsammans med ett ständigt utbyte av tankar, aldrig glömmer hur man gör saker för hand, understryker Patrizia Moroso.

Editorial Splash 4 - Att sätta ihop det som hör samman

Du är känd för ditt framgångsrika talangscoutande. Till exempel plockade du tidigt upp Patrizia Urquiola och närde hennes skapande. Hur gör du för att hitta morgondagens inredningsstjärnor?

– Jag ser talang i människor, i deras ögon och i deras händer. Jag är ständigt omgiven av talangfulla designers, men det betyder inte alltid att de är rätt för Moroso. Samhörighet är nyckeln. Jag är intresserad av designer som har en ovanlig, ofta oortodox, syn på världen. Designer som har passion och mod att skapa något oförutsägbart.


Men vad är hemligheten bakom att leverera kreativa lösningar till funktionella problem?

– Hemligheten bakom att odla och stimulera kreativitet är enkel: lyssna på vad andra människor, särskilt ungdomar, har att berätta. Utan fördomar och begränsningar.

Så vad gör en design riktigt bra?

– En bieffekt av globaliseringen är standardiseringen. Marknadens komplexa dynamik (och vårt tvångsmässiga användande av sociala medier..) driver alla att följa en stil och ett sätt att tänka. Jag är inte intresserad av att anpassa mig till det här mainstream-tänkandet. Jag behöver utforska olika stigar och landskap. Mångfald är nyckeln till vår överlevnad och vi måste älska varandra just för att vi är olika, särskilt just i dessa dagar. Det fina med människor, såväl som föremål, är att vi är olika och ändå likadana. För mig är design ett viktigt instrument för att kunna se och samtidigt vägleda förändring. Genom det designar vi framtiden och därför efterfrågar jag designers om en “vision” av världen, inte bara vilka funktioner eller egenskaper ett föremål ska ha.

Vilken möbel definierar bäst ditt hem?

Vilstolen Fjord i en vacker afrikansk textil.

Editorial Splash 5 - Att sätta ihop det som hör samman

Vilka nyheter kan vi vänta oss framöver från Moroso?

– Vi har bestämt oss för att utvidga vår research till att innefatta fler av det moderna livets olika områden och kommer därför addera accessoarer, förvaring och skapa fler bord. 2023 kommer att bli ett övergångsår för oss. Vi arbetar med en mängd olika projekt och utvecklar hur vi presenterar oss själva. Det hela är väldigt inspirerande!

Editorial Splash 6 - Att sätta ihop det som hör samman

– För några månader sen invigde vi vår nya flaggskeppsbutik I New York, där vi i början på mars presenterar resultatet av samarbetet med den italienska konstnären Paola Pivi, I samarbete med det välrenommerade konstgalleriet Perrotin. Det är bara ett exempel på hur vi tänker göra mötet mellan konst och design mer konkret.

I den nya flaggskeppsbutiken på Manhattan kan man se det nya projektet med Front. Med den svenska designstudion har Moroso samarbetat sen 2004 då Patrizia upptäckte deras arbete på SaloneSatellite, avdelningen för ung design, på Möbelmässan i Milano.

Editorial Splash 7 - Att sätta ihop det som hör samman
Editorial Splash 8 - Att sätta ihop det som hör samman

– Det var många saker som imponerade på mig: naturligtvis att de var fyra unga tjejer, men i synnerhet, att de hade en förmåga att förstå design som ett vägskäl av olika perspektiv. Sedan dess har vi utvecklat flera projekt ihop, alltid präglade av ett radikalt förhållningssätt till form och betydelser, där illusionen – ibland uttalad och ibland på ett mer diskret och ironiskt vis – är den röda tråden, liksom skärningspunkten mellan det abstrakta och konkreta för det konceptuella och den fysiska produkten som härrör från industriell produktion.


Det här djupa intresset för formgivare och att nästan intuitivt förstå vart de är på väg med ett projekt, är typiskt för Patrizia Morosos sätt att arbeta och en nyckel till Morosos framgångsrika arbete att både innovera möbelbranschen och att arbeta inom en hantverkstradition.

Editorial Splash 9 - Att sätta ihop det som hör samman

Vad är berättelsen bakom Fronts koncept Design by Nature och sittmöbeln Pebble Rubble?

– När Sofia och Anna presenterade det här projektet för mig tyckte jag att det var fantastiskt, både nyskapande och överraskande. Storyn bakom deras research och visionen som guidat deras idéer, under flera år, är extraordinär och samtidigt självklar: Naturen – inte bara som inspirationskälla – utan som en skapande kraft i sig själv, som ett sätt att modellera fram nya designprinciper.

Typiskt för naturalististisk forskning har de tacklat det här projektet ytterst noggrant; de har isolerat aspekter, följt spår och studerat existerande form med arketypiska egenskaper och förflyttat dessa till en urban, industriell och teknologisk dimension. En fascinerande konceptualitet som imponerar på mig, och samtidigt väcker ett kritiskt reflekterande kring den miljöpåverkan som vår samtids produkter skapar.

Editorial Splash 10 - Att sätta ihop det som hör samman

– I en rumsmiljö utövar Pebble Rubble en nästan magnetisk dragningskraft som normalt bara kan orsakas av ett naturfenomen. Det faktum att Pebble Rubble efterliknar klippor ökar på känslan av desorientering, en kontrast som – särskilt om de tänks in i en djupt urban kontext – talar till oss på en djupt ursprunglig nivå.


När jag nämner att Front själva omnämnt de många projekt de gjort tillsammans som ”en lång vänskap, byggd på Patrizias nyfikenhet och passionerade mod”, utbrister Patrizia:

– Ja, jag nämnde ju vikten av samhörighet tidigare: ja..det är väldigt likt mitt tillvägagångssätt!

Liknande artiklar

Kompromisslös design

Kompromisslös design

Charlie Hedin, grundare av Tekla, berättar om viljan att skapa en kombination av tankeväckande produkter och kvalitéer som tjänar ett genuint syfte för världen. Produkter där form följer funktion för att kunna erbjuda tidlösa, praktiska och ansvarsfulla textilier. Tekla grundades år 2017 med en vision om att utforma de bästa hemtextilierna som kan påverka atmosfären och förändra känslan i din hemmiljö.

Till artikeln

2023-03-01

Hero | Psykedelisk furuHero mobile | Psykedelisk furu

Med kärlek till finsk furu

Designern Fredrik Paulsen har en långvarig kärlek till furu. Det som en gång började som en praktisk lösning, där Paulsen som ung formgivare vände sig till lättillgängliga material, har utvecklats till en djup uppskattning.

Till artikeln

2024-12-04

Editorial Splash 1 - Att sätta ihop det som hör samman

Möt visionären Patrizia Moroso

Hon är den visionära kraften bakom ett av Italiens mest framstående möbelvarumärken i premium-segmentet, och erkänd för sin förmåga att såväl fostra designtalang som att samarbeta med de främsta produktformgivarna. För Nordiska Galleriet berättar Patrizia Moroso om vad som gör en bra design exceptionell och det nya samarbetet med den svenska designstudion Front.

Till artikeln

2023-02-02

Moderna mattor rika på traditionEditorial Splash 1 - Moderna mattor rika på tradition

Nani Marquina – poetiska mattor

Det var ingen slump att Nani Marquina vigde sin karriär till design. Redan som tioåring upptäckte hon det intresse som skulle få henne att bygga ett av våra främsta och mest kreativa mattvarumärken.

Till artikeln

2022-06-16