Inspiration
2024-07-08
Modernistiskt mästerverk: Makarna Eames case study house no. 8
1940-talets designamerika tillhörde det äkta paret Charles och Ray Eames, som med sitt lekfulla och experimentella perspektiv på design skapade en helt ny topologi av möbler i innovativa material. Makarna ritade även sin bostad, en modernistisk pärla i Pacific Palisades, med plats för stor personlighet.
Eames House, även känt som Case Study House No. 8, är ett landmärke för modern arkitektur från mitten av 1900-talet, beläget i bostadsområdet Pacific Palisades i Los Angeles. Huset ligger inbäddat i en sluttning, omgiven av ängsblommor och eukalyptusträd, med en vacker utsikt över Santa Monica Mountains och Stilla havet.
Bostaden ritades och byggdes 1949 av de multikreativa makarna Charles och Ray Eames för att fungera som både hem och studio.
Huset var en del av programmet Case Study House, som initierades av John Entenza, utgivare av tidskriften Arts & Architecture. Programmet inleddes i mitten av 1940-talet som ett svar på behovet av prisvärda kvalitetsbostäder efter andra världskriget. Entenza utfärdade en en utmaning för arkitektkåren att skapa bostäder som uttryckte “det moderna mänskliga livet” och använde material och tekniker som utvecklats under krigstiden. Varje hus utformades med en särskild kund som målgrupp, och se till att deras bostadsbehov tillgodoses.
I början av 1960-talet hade omkring två dussin bostäder byggts som en del av programmet och inspirerat generationer av arkitekter och lett till utvecklingen av nya byggmetoder.
Charles och Ray föreslog att hemmet de ritade skulle vara avsett för ett gift par som arbetade hemifrån inom design och grafisk konst och vars barn inte längre bodde hemma. En helhetslösning som i sig fortfarande är modern och var typisk för deras filosofiska samsyn – att livet i sig är en designhandling.
Det kreativa paret använde sitt hem som ett experimentellt laboratorium. Charles var en modernistisk arkitekt och Ray en abstrakt textilkonstnär och kombinationen av dessa idévärldar skapade en unik estetik för huset. Men deras arbete spände också över områden som möbeldesign, filmskapande, fotografi och utställningsdesign.
Tygväggarna i olika färger, mönster och texturer, vittnar om Rays textila profession, men arkitekturen med sitt rika ljusinsläpp, öppna ytor och ärliga material tillskrivs Charles.
I husets många öppna rum skapades en del av de prototyper som senare skulle resultera i flera av våra modernistiska klassiker, som Eames Lounge Chair och stolserien i glasfiber. Målet var att skapa möbler som var både funktionella och estetiskt tilltalande och i bostaden kunde förlagorna testas. Utifrån deras arbete utvecklade de en innovativ stil som kombinerade modernistiska principer med finurliga inslag.
Precis som en bra värd försöker förutse en gästs behov, försöker arkitekten eller designern eller stadsplaneraren att förutse de behov som den som ska bo i huset eller använda en produkt kommer att ha.
- Charles Eames
Det mest slående med paret Eames hem är den fina balansen mellan de många öppna ytorna och en ombonad inredningsstil med många personliga föremål, textilier, böcker och prydnadsobjekt. Med andra ord – motsatsen till den kylighet som modernistiska bostäder ibland beskylls för.
Vardagsrummet är ett stort obrutet område för ren njutning av en rumslighet där föremål kan placeras och tas bort - drivved, skulpturer, mobiler, växter, konstruktioner etc.
- Charles Eames, intervjuas i 1945 års nummer av Arts & Architecture Magazine
Charles och Ray Eames var samlare av rang. De samlade på objekt att inspireras av, immateriella saker som hade en särskild form, färg eller känsla kategoriserades och arrangerades. Och gåvor från de många gäster de bjöd in till bostaden.
Personliga prydnadsobjekt och minnessaker som kan förvandla en bostad till ett hem. Paret Eames levde kvar i huset till sin död och idag kan besökare se hemmet som det såg ut 1988, när Ray gick ur tiden.
I decembernumret av magasinet Arts & Architecture 1945 förklarade Charles att bostaden med sina naturomgivningar – av träd, marker och hav – skulle fungera som en plats för återhämtning från vardagens problematik och fungera som ett slags “stötdämpare”.
Case Study House No. 8, som ritades för att möta behoven för “det moderna mänskliga livet” blev precis just den modernistiska fristad, beläget i bergssluttningen, som paret föresatte det att bli. Ett synnerligen gott exempel på hur design och arkitektur har positiv inverkan på oss människor.
Liknande artiklar
Bond från Fogia
I Skandinavien är vi vana vid att det finns flera flexibla hyllsystem och förvaringslösningar att välja mellan, där man med hjälp av olika delar kan skräddarsy någonting som täcker alla vardagliga behov. Många är uppvuxna med hyllsystem som String eller Elfa, vilka uppnått sin popularitet tack vare en ytterst genomtänk design, bra valmöjligheter och relativt enkel montering. Desto svårare är det dock att lyckas få till ett hyllsystem att passa alla människors behov när det kommer till olika stilar, vilket därför lämnar gott om utrymme för konkurrens.
2022-12-01
Modernistiskt mästerverk: Makarna Eames case study house no. 8
1940-talets designamerika tillhörde det äkta paret Charles och Ray Eames, som med sitt lekfulla och experimentella perspektiv på design skapade en helt ny topologi av möbler i innovativa material. Makarna ritade även sin bostad, en modernistisk pärla i Pacific Palisades, med plats för stor personlighet.
2024-07-08
Mångsysslaren Jean Prouvé
Designer, arkitekt, ingenjör och entreprenör - multitalangen Jean Prouvés design är minst lika aktuell i dag som när den skapades. 20 år efter det att Vitra började producera Prouvés i dag ikoniska möbeldesign, utökar de hans kollektion med att återintroducera både nya färger och fyra möbler.
2022-09-20
Lysande idéer
I sin ateljé i Brooklyn, New York, handtillverkar de amerikanska belysningsmästarna Roll & Hill lampor som gränsar till konstverk. Vi pratade med grundaren Jason Miller om hur han lyckats skapa belysning som sticker ut, överraskar och lyser upp ett rum på mer än ett sätt.
2019-12-03