Inspiration
2022-09-20
Mångsysslaren Jean Prouvé
Designer, arkitekt, ingenjör och entreprenör - multitalangen Jean Prouvés design är minst lika aktuell i dag som när den skapades. 20 år efter det att Vitra började producera Prouvés i dag ikoniska möbeldesign, utökar de hans kollektion med att återintroducera både nya färger och fyra möbler.
Vad som började med en resa till Paris under tidigt 1980-tal har i dag vuxit till världens mest kompletta kollektion av Jean Prouvés möbler på Vitra Design Museum i Tyskland. I Paris gjorde Rolf Fehlbaum, ordförande emeritus och före detta VD för Vitra, sitt första inköp av Jean Prouvé; en Anthony Chair med plywoodsits och underrede i metall designad 1954. I nära samarbete med Prouvé-familjen började Vitra 2002 sedan producera Prouvés design i större skala. Det har gått 20 år sen dess och Vitra återlanserar nu både en palett av originalfärger och ytterligare fyra möbler från Prouvés designarv.
Jean Prouvé utvecklade särskilda färger för stålelementen i sin möbeldesign. Han ville lyfta fram naturmaterialen och täckte delarna i stål med färg. Gris Vermeer, Bleu Dyansti, Blé Vert, Bleu Marcole och Metal Brut lyfts nu åter in på kända klassiker som stolen Standard eller fåtöljen Direction Pivotant.
Genom återlanseringen får även pallarna Tabouret Métallique och Tabouret 307, hyllan Rayonnage Mural och lampan Abat-Jour Conique nytt liv då Prouvés tidlösa design kommer möta dagens hem och inredning.
Jean Prouvé låg före sin tid på flera sätt. Han rörde sig mellan genres och lyckades överföra sina insikter och kunskaper till olika områden. Han var även resurssnål och innovativ i sitt sätt att konstruera och använda material.
Efter en utbildning till metallsmed öppnade han en egen studio för metallhantverk i Nancy, Frankrike 1923. Två år senare mötte han Le Corbusier för första gången i Paris och genom “Ateliers Jean Prouvé", som han grundade 1931, skapade och producerade han sen allt från ordrar från de stora modernistiska formgivarna till sin egen design och möbler till Université de Nancy. Både när det gällde arkitektur och möbler använde han industriella tekniker för att skapa stadiga konstruktioner och samtidigt använda så lite material som möjligt. Efter andra världskriget började möbler från Jean Prouvés ateljé att visas i olika utställningar och möblerna han nu skapade, en del i samarbete med Charlotte Perriand, såldes exklusivt i Steph Simons galleri i Paris mellan 1956 och 1974.
Men hans påverkan på designhistorien slutade inte där. Som arkitekt hade han ett finger med i spelet när Centre Pompidou ritades. Han kom även att bli en pionjär inom industriell konstruktion och serieproduktion och var med och revolutionerade efterkrigstidens lösningar på boende tack vare hus i färdiga delar som lätt kunde byggas upp och tas ned. Född 1901 levde Jean Prouvé själv genom två världskrig och förstod behovet av att skapa möbler och bostäder som lätt kunde anpassas och variera utefter efterfrågan. Jean Prouvé hade även ett starkt socialt engagemang och var under en kortare period efter andra världskriget borgmästare i Nancy.
Själv såg sig han som ingenjör. Han både designade och tillverkade sina egna idéer och hans design sträckte sig från brevöppnare, belysning och möbler till mobila hus.
Arkitekten
Utan någon officiell utbildning i arkitektur samarbetade Prouvé med sin tids arkitekter för att genomföra sina idéer, som Eugène Beaudoin och Marcel Lods för skapandet av La maison du peuple i Clichy-Sur-Sein eller Pierre Jeanneret för en modell av en demonterbar paviljong. Prouvé kom även att arbeta som ingenjörskonsult för ett flertal byggnadsprojekt i Paris och 1971 skapade han historia när han som medlem i juryn valde Renzo Pianos och Richard Rogers design för skapandet av en av världens mest kända konstinstitutioner - Centre Pompidou i Paris.
Designern
Jean Prouvés identitet som industridesigner genomsyrade hans sätt att formge. Designen som kom från hans ateljé hade ett starkt uttryck men var skapad av enkla lösningar där konstruktionen ofta fick vara synlig i den slutgiltiga produkten.
Ett exempel är stolen Standard som Prouvé skapade 1934. Den visar tydligt hur konstruktionen blir en del av designen när de delar av stolen som håller mest tyngd, bakbenen där ryggstöd och sits möts, också betonas i formgivningen och är kraftigare än de övriga benen. Ett enkelt och stilrent designdrag som blivit en av vår tids stora klassiker.
Liknande artiklar
Bond från Fogia
I Skandinavien är vi vana vid att det finns flera flexibla hyllsystem och förvaringslösningar att välja mellan, där man med hjälp av olika delar kan skräddarsy någonting som täcker alla vardagliga behov. Många är uppvuxna med hyllsystem som String eller Elfa, vilka uppnått sin popularitet tack vare en ytterst genomtänk design, bra valmöjligheter och relativt enkel montering. Desto svårare är det dock att lyckas få till ett hyllsystem att passa alla människors behov när det kommer till olika stilar, vilket därför lämnar gott om utrymme för konkurrens.
2022-12-01
Modernistiskt mästerverk: Makarna Eames case study house no. 8
1940-talets designamerika tillhörde det äkta paret Charles och Ray Eames, som med sitt lekfulla och experimentella perspektiv på design skapade en helt ny topologi av möbler i innovativa material. Makarna ritade även sin bostad, en modernistisk pärla i Pacific Palisades, med plats för stor personlighet.
2024-07-08
Mångsysslaren Jean Prouvé
Designer, arkitekt, ingenjör och entreprenör - multitalangen Jean Prouvés design är minst lika aktuell i dag som när den skapades. 20 år efter det att Vitra började producera Prouvés i dag ikoniska möbeldesign, utökar de hans kollektion med att återintroducera både nya färger och fyra möbler.
2022-09-20
Lysande idéer
I sin ateljé i Brooklyn, New York, handtillverkar de amerikanska belysningsmästarna Roll & Hill lampor som gränsar till konstverk. Vi pratade med grundaren Jason Miller om hur han lyckats skapa belysning som sticker ut, överraskar och lyser upp ett rum på mer än ett sätt.
2019-12-03