Intervjuer
2020-02-10
Drottningens tvära kast
Lindsey Adelman inspireras av fågelsvärmar och musselskal, sopor och Guns n Roses. Men för att vara en av belysningsbranschens största konstnärer har hon ändå ett anmärkningsvärt okomplicerat förhållande till sitt skapande.
Leendet sprider sig över Lindsey Adelmans ansikte.
– Du vet, det är bara en positiv och en negativ elledning, en glödlampa och ett uttag – svårare är det inte att göra en belysning. Ett barn skulle klara av det!
Hon vet naturligtvis att modern belysning är en betydligt mer komplex affär än så, i synnerhet på hennes nivå; lyxbelysningens drottning.
– Men det finns en spontan och direkt DIY-känsla i att arbeta med ljus som är väldigt attraktiv, säger hon. Ljus har ingen egen given form, och armaturen kan se ut hursomhelst. Det gör att du har mycket större kreativ frihet än när du ritar, säg, en soffa eller en stol där ramarna är mer förutbestämda. Och du kan uppnå mycket med små medel – ljus kan förändra känslan i ett helt rum. Dessutom utvecklas tekniken så snabbt och öppnar nya möjligheter, hela tiden.
Lindsey Adelman startade eget 2006, som en följd av succén med förstlingsverket Branching Bubble som hon visade samma år på ICFF (International Contemporary Furniture Fair) i New York.
– Jag ville verkligen åstadkomma en showstopper och låtsades att jag designade den för Donatella Versace! berättar Lindsey.
Den numera ikoniska takkronan (då pläterad i 24 karat guld) kickstartade Lindsey Adelmans karriär. Den initierade också dagens enormt inflytelserika New York-scen med varumärken och formgivare som Roll & Hill, Apparatus, Ladies & Gentlemen Studio, Bec Brittain och David Weeks, utöver Lindsey själv. Den gemensamma nämnaren är exklusiv belysning med betoning på solida material, genuint hantverk, lokal produktion och avantgardistisk formgivning.
Lindsey Adelmans verkstad och showroom i NoHo på Manhattan sysselsätter ett 30-tal personer. Prototyper och vissa unikat görs i verkstaden, för serieproduktionen anlitas leverantörer utifrån. Två kollektioner i begränsad upplaga per år slår vakt om kvaliteten. Utöver det ett antal specialprojekt i samarbete med företag, institutioner och förmögna privatkunder.
– Allt vi producerar kommer ur en massa dagdrömmande, samtal och tester med riktiga delar i full skala. Jag tror att den omsorgen märks på den färdiga produkten, säger Lindsey.
Hon tycker själv allra bäst om att vara mitt i processen: fantisera, skissa, bolla idéer, sätta ihop och plocka isär.
– Om jag inte var tvungen att avsluta saker så skulle jag nog aldrig göra det, ler hon. Det finns så mycket glädje i processen.
En Adelmanbelysning handlar om utforskandet av material, former och känslor – och om kontraster. Det skira, handblåsta, organiska, poetiska ställs mot det industriella, tekniska, metalliska, gotiska. Kasten mellan inspirationsögonblicken är lika vilda. Lindsey noterar formen på en handväskas spänne på tunnelbanan, kan inte skaka av sig bildminnet av en hoppressad bal med sopor, memorerar synen av en fågelsvärm som drar förbi, tar emot tacklingen från en hårdrockvåg ur en bra högtalare.
Naturen är ständigt närvarande i det du gör. Mer förvånande är kanske att Guns n Roses dyker upp som en referens. Är musik en viktig influens?
– Verkligen! Min man var DJ tidigare och vi är fortfarande, bokstavligen, omgivna av ett ton skivor. Musiken är en del av allt jag gör. I går spelade vi Protection av Massive Attack för vår son – och jag kunde inte hejda tårarna, efter alla dessa år!
Söker du upp sånt du tror kan inspirera dig, eller är det mer så att du är öppen för allt du stöter på?
- Både och. I morgon ska jag se Medea av Simon Stone på Brooklyn Academy of Music. Jag vet att jag kommer bli rörd, precis som Yerma påverkade mig. Jag söker upp kreativ input i alla former, älskar att utforska naturen, och försöker se vardagen med öppna ögon. Jag vill locka fram känslorna från såna upplevelser i det jag gör.
Vad är du mest nöjd över att ha åstadkommit hittills?
– Att jag tagit de stora och svåra besluten när jag har känt mig kreativ och i kontakt med både mig själv och andra – aldrig utifrån rädsla.
Vad är mest tillfredsställande med att befinna sig där du är nu, yrkesmässigt?
– Allt stöd jag har runt omkring mig. Det gör att jag verkligen kan ta ut svängarna.
Vad tycker du att du har tillfört marknaden?
– Oväntad och luxuös belysning. Oförutsägbara former som både låter materialen komma till sin fulla rätt och löser praktiska uppgifter
Vad vill du göra härnäst?
– Fortsätta på den här vägen, men också utveckla mig till att jobba utanför designvärlden med skulptur, video och installation.
Har du en av-och-på-knapp?
– När jag befinner mig i den där fantastiska kreativa bubblan – oavsett om jag målar, gjuter eller berättar om min senaste idé för mitt team – så känns det mer som att det inte finns någon knapp alls. Allt är så enkelt. Inga krav, inga rätt eller fel – bara en enda stor lättnad.
Produkter i inlägget
Liknande artiklar
Kompromisslös design
Charlie Hedin, grundare av Tekla, berättar om viljan att skapa en kombination av tankeväckande produkter och kvalitéer som tjänar ett genuint syfte för världen. Produkter där form följer funktion för att kunna erbjuda tidlösa, praktiska och ansvarsfulla textilier. Tekla grundades år 2017 med en vision om att utforma de bästa hemtextilierna som kan påverka atmosfären och förändra känslan i din hemmiljö.
2023-03-01
Moderna mattor rika på tradition
Det var ingen slump att Nani Marquina vigde sin karriär till design. Redan som tioåring upptäckte hon det intresse som skulle få henne att bygga ett av våra främsta och mest kreativa mattvarumärken.
2022-06-16
Vikten av att skapa möbler som berör
Inredning är en del av vår kultur. Det menar Petrus Palmér, grundare av möbelvarumärket Hem. För Nordiska Galleriet berättar han om vikten av att tänka nytt - och skapa möbler som verkligen berör.
2024-03-19
Att sätta ihop det som hör samman
Hon är den visionära kraften bakom ett av Italiens mest framstående möbelvarumärken i premium-segmentet, och erkänd för sin förmåga att såväl fostra designtalang som att samarbeta med de främsta produktformgivarna. För Nordiska Galleriet berättar Patrizia Moroso om vad som gör en bra design exceptionell och det nya samarbetet med den svenska designstudion Front.
2023-02-02