Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Intervjuer

Den autentiska campingen

2022-08-03

Den autentiska campingen

Allt fler väljer att spendera sin lediga tid utomhus och med rätt utrustning är steget mellan hemmet och friluftslivet inte så långt som man kan tro. Vi har pratat med grundaren av plattformen Hiking Patrol och varumärket Snow Peak om hur du lever mitt i naturen utan att tumma på vare sig bekvämlighet eller design.

Editorial Splash 1 - Den autentiska campingen
Editorial Splash 2 - Den autentiska campingen

Camping har de senaste åren gått från att vara ett lågbudgetalternativ till att starta en trend. För många är friluftsliv i dag inte ett alternativ i brist på en billigare semester, utan ett uttryck, där kvaliteten på campingen och detaljerna blir en viktig del av upplevelsen. Och varför kompromissa med stil och kvalitet för att du ska vara i naturen?

Det handlar inte om glamping, men om ett genuint sätt att komma naturen så nära som möjligt utan att tumma på bekvämligheten. Där din egen stil och känsla för kvalitet kan följa med tack vare väldesignad och funktionell utrustning, men där du även kan ta med dig autentiska och professionella friluftsprodukter in i ditt vardagsliv.

– Jag tror att människor letar efter unika och speciella upplevelser när de rest tillräckligt mycket på det traditionella sättet. De har upptäckt att de kan spendera tid utomhus på ett bekvämt sätt med rätt utrustning och verktyg. De inser att de på det sättet får en rikare upplevelse på en helt annan nivå än om de bor på ett lyxigt hotell, säger Kei Sato Head of International Sales hos varumärket Snow Peak.

Editorial Splash 3 - Den autentiska campingen

Snow Peak erbjuder just det. Produkter där traditionellt japanskt hantverk möter funktion. Någonting för designmedvetna och nytänkande äventyrare som uppskattar det autentiska med att leva i naturen, men som vill ha samma bekvämlighet som hemma.

Företaget grundades 1958 av bergsklättraren Yukio Yamai. Den första produkten var en isyxa för bergsklättring. I dag har Snow Peak även en framgångsrik modelinje och man designar både mode och utrustning för en växande kundkrets av utomhusintresserade.

Och kanske värdesätter vi naturen och friluftslivet nu mer än tidigare. Vi vill ha upplevelser och produkter som ger mening och som knyter oss till historien. Koppen vi dricker ur ska hålla värmen, men samtidigt spelar det roll hur den känns i handen och vad den förmedlar stilmässigt.

Editorial Splash 4 - Den autentiska campingen
Editorial Splash 5 - Den autentiska campingen

Snow Peaks populära Tabiki fire place är ett exempel. Den är framtagen för att skydda marken från grillelden samtidigt som den passar perfekt för barbecue och blir lägrets värmande medelpunkt med sin triangelform. De minimalistiska kopparna Titanium Single Cup som går att ställa direkt över elden är ett annat. Hos varumärket Yeti hittar man istället funktionella premiumkylboxar som håller mat och dryck färska under båtresan eller utflykten. Produkter och utrustning som är tillverkade för att leverera vare sig du befinner dig i en skogsglänta eller på väg upp på Mount Everest. Eller njuter av en kaffe på hemmaplan.

Wai Tsui, grundaren av plattformen Hiking Patrol, som inspirerar sina instagramföljare med en kombination av utomhusliv och design, har just Snow Peaks koppar hemma i köket.

– Det finns en efterfrågan på japanska kvalitetsprodukter. En kopp som du dricker kaffe ur på morgonen kan du fortfarande använda till camping och vice versa. Ingenting behöver definierats för ett specifikt ändamål. Jag själv och många jag känner köper produkter till hemmet som vi även vill ska kunna följa med till framtida hem framöver. Möbler och detaljer som har en identitet.

Editorial Splash 6 - Den autentiska campingen
Editorial Splash 7 - Den autentiska campingen

Wai Tsui startade Hiking Patrol när han var pappaledig under pandemin. Långa promenader och hiking i naturen runt Oslo fick honom att uppskatta friluftslivet på ett annat sätt, dels för att han tillbringat mycket tid isolerad hemma, dels för att det var ett sätt att fortfarande vara social. På Hiking Patrols Instagramkonto med över 140 000 följare möts man av mode, design, arkitektur och sneakers, balanserande på gränsen mellan modeveten lifestyle och utomhusliv. Hiking Patrol gör även samarbeten med olika globala varumärken genom meningsfulla kampanjer och fotograferingar.

Människor vill ha samma kvalitet i vardagslivet som när man vandrar i berg

Wai Tsui menar att trenden att vistas och verka utomhus egentligen inte är ny utan att den började redan innan pandemin. Varumärken använder utomhusliv i sin marknadsföring och att vistas utomhus har blivit en aktivitet jämte meditation, yoga och att äta sunt, för att motverka fysisk och mental ohälsa.

När någon säger “outdoor” tänker vi direkt på aktiviteter som hiking. Men i dag är “outdoor” också att gå i skogen och ta promenader – det handlar i princip om att vistas utomhus, säger han.

Förut var skidjackor bara för att åka skidor, hikingbyxor enbart för hiking, medan Wai Tsui liksom många andra i dag använder funktionella kläder till vardags.

Människor vill ha samma kvalitet i vardagslivet som när man vandrar i berg, menar Tsui.

Editorial Splash 8 - Den autentiska campingen

Kei Sato från Snow peak håller med:

– Utrustning för utomhusliv och frilutfsmode brukade vara typiskt utomhusorienterade och inte modemedvetna alls, fram till nyligen. De satt inte helt rätt, färgerna var utdaterade och man ville helt enkelt inte bära dem i stan. Ärligt talat tror jag att Snow Peak är en av de få varumärken som introducerat både funktionsmässiga och moderiktiga produkter inom både utrustning och kläder.

Att ett japanskt varumärke skulle ta det steget låg inte långt borta. I Japan har närheten till naturen alltid varit central. Camping är där en populär hobby och människor gillar att leva naturligt i kontrast till den högteknologiska kulturen som omger dem.

Och vem vill inte ha det bästa av två världar? Var man än väljer att dricka sitt morgonkaffe, förhöjs ändå smaken och doften av nymalda kaffebönor när en professionell och hopfällbar kaffekvarn gör det möjligt mot bakgrunden av frisk bergsluft och ljudet av fågelsång.

Experterna tipsar: Så ska du tänka du när handlar utomhusutrustning

Wai Tsui, Hiking Patrol: Det bästa är att köpa något som håller över tid. Jag rekommenderar även att du köper multifunktionella produkter som går att använda till flera ändamål.

Kei Sato, Snow peak: Försäkra dig om att produkterna du ska köpa är miljövänliga och tillverkade av företag som arbetar med hållbarhet. Du kommer att uppskatta det när du själv befinner dig mitt i naturen.

Liknande artiklar

Kompromisslös design

Kompromisslös design

Charlie Hedin, grundare av Tekla, berättar om viljan att skapa en kombination av tankeväckande produkter och kvalitéer som tjänar ett genuint syfte för världen. Produkter där form följer funktion för att kunna erbjuda tidlösa, praktiska och ansvarsfulla textilier. Tekla grundades år 2017 med en vision om att utforma de bästa hemtextilierna som kan påverka atmosfären och förändra känslan i din hemmiljö.

Till artikeln

2023-03-01

Hero | Psykedelisk furuHero mobile | Psykedelisk furu

Med kärlek till finsk furu

Designern Fredrik Paulsen har en långvarig kärlek till furu. Det som en gång började som en praktisk lösning, där Paulsen som ung formgivare vände sig till lättillgängliga material, har utvecklats till en djup uppskattning.

Till artikeln

2024-12-04

Editorial Splash 1 - Att sätta ihop det som hör samman

Möt visionären Patrizia Moroso

Hon är den visionära kraften bakom ett av Italiens mest framstående möbelvarumärken i premium-segmentet, och erkänd för sin förmåga att såväl fostra designtalang som att samarbeta med de främsta produktformgivarna. För Nordiska Galleriet berättar Patrizia Moroso om vad som gör en bra design exceptionell och det nya samarbetet med den svenska designstudion Front.

Till artikeln

2023-02-02

Moderna mattor rika på traditionEditorial Splash 1 - Moderna mattor rika på tradition

Nani Marquina – poetiska mattor

Det var ingen slump att Nani Marquina vigde sin karriär till design. Redan som tioåring upptäckte hon det intresse som skulle få henne att bygga ett av våra främsta och mest kreativa mattvarumärken.

Till artikeln

2022-06-16