3 produkter
Inga resultat hittades
Poul Kjaerholm 1929 – 1980
Poul Kjaerholm föddes år 1929 i Østervrå, Danmark där han studerade till snickare innan han tog examen år 1953 vid Kunsthåndvaerkerskolen i Köpenhamn. Där studerade han under Hans J. Wegner och Jørn Utzon, två tongivande formgivare som påverkat dansk designhistoria och även kom att inspirera Kjaerholm.
Poul blev själv sedermera lärare på Kunstakademiets Møbelskole och även professor år 1976. Hans estetik var minimalistisk och han tyckte extra mycket om enkla material som stål, glas och läder. Trots respekt för det förgångna, formgav Poul med optimism inför framtiden och för de som enligt honom, levde med fart och fläkt. Under sin livstid blev Kjaerholm representant för modernismen och med sitt enkla formspråk en central figur inom både dansk och internationell möbeldesign.
Kjaerholm var anställd på Fritz Hansen under ungefär ett år, innan han år 1955 inledde ett samarbete med tillverkaren Ejvind Kold Christensen som kom att hålla fram tills Kjaerholms död år 1980. Två år senare tog Fritz Hansen över både produktion och försäljning av The Kjaerholm Collection som utvecklades mellan år 1951 och år 1967.
I Kjaerholm-kollektionen finns bland annat fåtöljen PK22, ett av hans främsta och mest populära verk. PK22 är en elegant fåtölj som med sina enkla linjer klassas som en modern klassiker, PK22 fick även Lunning-priset år 1958. Andra favoriter i samlingen är loungestolen PK25, soffbordet PK61 och dagbädden PK80. Dessa tre är typexempel på dansk, tidlös och stilren design som tack vare bland annat Kjaerholm, spridit sig världen över. År 2007 adderades två extra produkter till Kjaerholm-kollektionen, stolen PK8 och matbordet PK58.
Kjaerholm mottog flertal priser under sin karriär, där bland Grand Prix-priset vid Milanotriennalen både år 1957 och år 1960. År 2006, 26 år efter Kjaerholms död, hölls en stor utställning på moderna museet Louisiana i Danmark i hans ära. Än idag är hans möbler omåttligt populära och tidlöst eleganta. Enligt honom själv var det viktiga att uttrycka materialets personlighet inte sin egen och han skapade med den tanken flertal odödliga designklassiker under sin livstid.