Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiration

Marcus Mårtenson – Self promote or die

2020-11-02

Marcus Mårtenson – Self promote or die

Self Promote or Die är en samling editioner, exklusivt framtagna för Nordiska Galleriet. Utställningen är Marcus Mårtensons första i Sverige med enbart grafiska blad.

Marcus Mårtensons konstnärliga praktik behandlar samtida frågor som konsumtion, övervakning och sociala medier. Referenser från kapitalistisk masskultur transformeras i Mårtensons händer till svidande samhällskritik. Verken representerar ett nätverk av tankar och idéer med fokus på den moderna, ständigt uppkopplade människans existentiella kris.

Likt 60-talets popkonstnärer hittar Mårtenson sina motiv i samtidens banala fixering vid yta – en ikonografi som känns igen från neonskyltar, serietidningar och reklambilder. Genom att blanda högt och lågt i en respektlös lek med förutsättningarna för Konsten med stort K, följer hans verk i en postmodernistisk tradition inspirerad av Baudrillards teori om simulacra. Mårtenson gör betraktaren uppmärksam på skillnaden mellan realitet och medialitet. För varje nytt lager av representation kommer människan längre och längre ifrån verklig mening, till slut finns bara artificiell simulation kvar i en sorts självrefererande hyperrealitet.

Self Promote or Die är utformad som en braskande reklamskylt med drastiska bokstäver i gult på en glittrig blå botten. Den grafiska utformningen samspelar med ordens innehåll till cynisk, politisk satir av en neoliberal samhällsordning där djungelns lag råder.

– Det finns inget backstage längre, allt du gör ska läggas ut och betygsättas i ett gamified samhälle. Du är ditt varumärke, säger Mårtenson.

Editorial Splash 1 - Marcus Mårtenson - Self promote or die

Verket #helloeveryone visar en absurd, osammanhängande ström av nonsensord. Med vass ironi kritiserar Mårtenson kakafonin av betydelselös information som bombarderar den uppkopplade människan. Idealiserade bilder som förför, men som oundvikligen leder individen på irrvägar som fragmentiserar och alienerar jaget.

Människans ständiga upptagenhet med att spela upp en roll inför andra på sociala medier står i fokus för verket Toughness. Klassiska symboler som dödskallen och kniven blir performativa tecken ämnade att skapa en bild av hårdhet. Som simulacra refererar de inte till en faktisk verklighet, utan till den image bäraren vill uttrycka.

Tillsammans visar de enskilda verken på en dystopisk världsbild – visuella nedslag i samtidens absurda upptagenhet med image och framgång.

Marcus Mårtenson (f. 1972) lever och verkar i Stockholm. Han har studerat på konstskolan Idun Lovén, konstskolan Basis, och har en fil. kandidat i religionsvetenskap. Utställningar på Galleri Forsblom (Stockholm och Helsinki), Lars Bohman Gallery (Stockholm), Angelica Knäpper Gallery (Stockholm), Linköpings konsthall och Gallery Midori (Tokyo) bland många andra. Mårtensons verk finns representerade i privata samlingar och Sveriges Allmänna Konstförening (SAK).

Utställningen visas på Nordiska Galleriet till 2 december, 2020.

För frågor gällande visning av konstverk samt köp var vänlig kontakta Ditte, Head of Art.
[email protected]
+46 707 656 000

För frågor gällande press och intervjuförfrågningar var vänlig kontakta Olivia, PR & Event Manager.
[email protected]
+46 768 775 767

Text: Lina Aastrup

Editorial Splash 2 - Marcus Mårtenson - Self promote or die

Foto: Fredrik Sandin Carlsson

Liknande artiklar

Hero | Sommarinspiration: Shades of blue

Sommarinspiration: Shades of blue

Blått har alltid varit en framträdande färg inom mode, och dess olika nyanser har genom tiderna symboliserat revolutionerande design. Den ljusare himmelsblå nyansen blev populär under 1950-talet, när den symboliserade optimism och förnyelse.

Till artikeln

2024-07-15

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Design icons – upptäck tidlösa soffor

En designikon ska inte bara vara en vacker möbel – den representerar även ett essentiellt kapitel i designhistorien. Soffor av olika varianter som är resultatet av banbrytande innovation och noggrant övervägda estetiska val. Genom studerandet av designikoner får vi en bra inblick i designers vision, men även en bredare förståelse för tidsperioden de skapades i. Bortsett från att vara historiska artefakter, är de också inspirationskällor för samtidens formgivare som för det tidlösa arvet vidare. 

Till artikeln

2024-03-22

Sommarinspiration 1 Gula Toner Hero

Sommarinspiration del 1: Gula toner

Föreställ dig ett en designikon i starkt gult, placerad i ett rum med en annars dämpad färgpalett. Den gula färgen fungerar inte bara som en visuell fokuspunkt utan även som en symbol för kreativitet och optimism. För oss på Nordiska Galleriet är färgen gult mer än bara en färg. Den är en symbol för ljus, kreativitet och livsglädje, och spelar en avgörande roll i att skapa den unika och inspirerande atmosfär som kännetecknar vår identitet och karaktär. Här har vi valt ut några formstarka ikoner, alla med en gemensam nämnare – gult.

Till artikeln

2024-07-01

De mjuka formernas revolution

De mjuka formernas revolution

Det är som om en revolution rullat in och tagit över våra hem. Samma rörelse har även drabbat de offentliga rummen och inte minst våra Instagramflöden. Revolutionen kommer i mjuka former, med kurviga konturer och det är som att alla raka linjer och skarpa hörn eliminerats till förmån för motsatsen. Formerna ackompanjeras av material som känns lika inbjudande som en mjuk och värmande päls under en kylig vinterdag eller en stickad mohairtröja mot naken hud.

Till artikeln

2021-05-17